Alles wat je aandacht geeft, groeit

In het huidige onderwijssysteem hebben docenten vaak minder tijd voor extra persoonlijke begeleiding van leerlingen, terwijl persoonlijke aandacht juist erg belangrijk is. Het persoonlijk contact is van invloed op het plezier, de moeite die leerlingen willen doen voor het vak. Een leerling moet zijn of haar problemen met het vak begrijpen, accepteren en tijdens het leerproces succeservaringen opdoen. Uitdagingen, tegenslagen en fouten horen erbij. Pas dan neemt het zelfvertrouwen toe en kan een leerling groeien in het vak. Zelfvertrouwen lijkt dus geen voorwaarde voor jezelf ontwikkelen maar eerder een gevolg van dat je als het je tegenzit dat je doorzet. Dat als je vaak genoeg oefent en op verschillende manieren oefent, je jezelf ontwikkelt en dat je merkt dat je groeit! 

De positieve boodschap is namelijk dat je beter kunt worden en dat je je kunt ontwikkelen in een bepaald vak of in de manier waarop je leert. Mits je doorzet en op een bij jou passende manier ‘traint’, de juiste veilige omgeving hebt en daarin goed begeleid wordt. Je mindset speelt hierin een belangrijke rol. Het is wetenschappelijk onderzocht en aangetoond dat niet alleen talent je mate van succes bepaalt maar ook of je erin gelooft dat je je kunt ontwikkelen. Dat je ergens beter in kunt worden door te proberen en te (blijven) oefenen. Cliché maar waar: oefening baart kunst!

Naast veel oefenen en leren van je fouten is aandacht hebben voor wat je wilt leren ook belangrijk. De hoeveelheid aandacht die we geven aan een ervaring bepaalt hoe we deze ervaring onthouden en verwerken. Hoe meer aandacht voor een ervaring, des te beter kunnen we deze ervaring onthouden en verwerken. Daarbij heb je er baat bij om zelf dingen uit te zoeken en te puzzelen. Door zelf actief aan de slag te gaan denk je dieper na en dit werkt weer goed bij leren en onthouden. Door met een leeractiviteit de leerstof te benaderen is de verwerkingsdiepte groter. De leerpiramide illustreert dit.